donation-fedtvæv

Vi donerer fedtvæv

Stamceller fra fedtvæv kan have en helende og regenerativ virkning.

Et nyt dansk biotekselskab ved navn Blue Cell Therapeutics arbejder på udvikling af en effektiv behandling med kroppens egne fedt-stamceller. En behandling der kan give potensen tilbage til de impotente mænd, der mister evnen til rejsning efter en operation for prostatakræft og ikke har effekt af medicinsk behandling.

Bag roret er professor og læge Søren P. Sheikh, der i april sidste år etablerede selskabet med afsæt i banebrydende resultater fra forskningsprojekter, han har arbejdet med på SDU og OUH. Forskningsprojekterne viste, at over halvdelen af mændene med rejsningsbesvær behandlet med stamceller fra deres eget mavefedt genvandt evnen til at få rejsning.

Som led i forskningen har Blue Cell Therapeutics indgået et samarbejde med Roskilde Privathospital, som fremover vil – efter samtykke med patienter – donere fedtvæv fra fedtsugninger til forskning i stamceller.

Tjener et større formål

For at kunne forske i isolering af specifikke stamceller fra fedtvæv har Blue-Cell Therapeutics brug for donor fedtvæv. I den forbindelse er samarbejdet med Roskilde Privathospital kommet i stand og er noget, som vi er meget stolte af her på klinikken.

”På Roskilde Privathospital er vi enormt glade og stolte over at kunne indgå i dette samarbejde. Vi udfører mange fedtsugninger her på klinikken, og i stedet for at lade dette fedt gå til spilde, så kan det nu tjene et større formål,” siger fhv. hospitalschef Stinne Lassen og uddyber.

”På sigt vil det kunne gøre en fundamental forskel for millioner af mennesker, der lider af impotens. Så jeg håber selvfølgelig, at vores patienter giver samtykke til at donere deres fedtvæv til dette eminente forskningsprojekt”.

Også Søren P. Sheikh, der er direktør i den danske biotech startup, er særdeles begejstret for samarbejdet.

”Det er en stor støtte og inspiration for vores projekt, at Roskilde Privathospital er med i udviklingen af en ny behandling for Erektil dysfunktion især fordi målet i sidste ende er, at hospitaler skal kunne udføre behandlingen i et samarbejde med os. ”

Stamceller

Blue Cell Therapeutics forsker i en særlig metode til at udvinde en speciel type stamceller fra fedtvæv. Stamcellerne har en bemærkelsesværdig klinisk virkning, da de har en helende effekt og gør, at kroppen regenererer og reparerer skader.

Biotekselskabet forventer at kunne hjælpe de første patienter inden for 3-4 år. Visionen er at gøre behandlingen tilgængelig for patienter over hele verden og derigennem øge livskvaliteten for tusindvis af mennesker.