Andrei anæstesilæge

Fuld narkose – er det farligt?

“Er du nervøs for at komme i fuld narkose, så læs med her, hvor vores anæstesilæge, Andrei Poukinski, giver dig svar på alle dine spørgsmål, så du er tryg inden din operation. Og nej, fuld narkose er ikke farligt.

Fuld narkose kaldes på lægesprog generel anæstesi.

1. Hvorfor er mange bange for narkosen?

“Jeg tror, at grunden til, at mange er bange for at blive lagt i fuld narkose er, at man jo i nogle timer mister kontrollen. Det kan være enormt skræmmende.

Derfor gør jeg enormt meget ud af at tale forløbet igennem før operationen, så du er rolig og tryg ved det, der skal ske. Som anæstesilæge er det mig, der sørger for din sikkerhed under hele operationsdagen,” siger anæstesilæge Andrei Poukinski.

2. hvad sker der inden operationen?

“Når jeg møder dig inden operationen på din tildelte stue, taler jeg med dig om din almene tilstand. Det vil sige, om du fx har allergier eller tager anden medicin. På den måde finder jeg frem til den mest egnede medicin til dig, så du ingen smerter har under operationen.

Vi taler også om dine tanker om narkosen, og at det er helt normalt at være nervøs.

Andrei, anæstesilæge taler med patient inden forestående operation

3. hvordan sker bedøvelsen?

“Bedøvelsen giver jeg gennem et lille plastikkateter i blodbanen.

Jeg måler dit blodtryk gennem en manchet på armen, overvåger dit hjerte med elektroder på brystkassen, og jeg sætter en klemme fast på din højre pegefinger for at måle iltindholdet i blodet. Det er også derfor, du ikke må have neglelak eller kunstige negle på fingrene. Derudover lægger vi også et drop.

Både sovemedicin og smertestillende medicin tilfører jeg via droppet, så du ikke mærker det mindste under operationen, mens du sover.

Jeg står ved hovedgærdet og overvåger dit blodtryk, puls og iltmætning, så det er stabilt under hele operationen.

“Jeg tager mig god tid til at tale forløbet for operationen igennem, så du er rolig og tryg,” siger anæstesilæge Andrei Poukinski.

4. Kan jeg mærke noget?

“Nej, du vil intet mærke under operationen, da du er fuldt bedøvet med effektiv smertestillende medicin og sovemedicin, så du sover. Dosis bliver tilpasset individuelt, så når operationen er overstået, er medicinens virkning tilpasset, så du vågner i løbet af 5-10 minutter.

5. Er fuld narkose farligt?

“Som jeg plejer at sige: Når bilkørslen hen til hospitalet er overstået, har du overstået den værste fare. Kørsel i trafikken er nemlig langt farligere end at blive lagt i fuld narkose,” siger Andrei Poukinski, anæstesilæge på Roskilde Privathospital.

1. Kan jeg vågne under operationen?

“Nej, du vågner ikke under operationen, da du hele tiden får tilført sovemedicin. Det er først når operationen er færdig, at du stille og roligt vågner op typisk 5-10 minutter efter. Sovemedicinen bliver doseret, så det passer med operationens længde.

1. Hvad sker der efter operationen?

“Når du er vågnet, bliver du ført ind på en af vores opvågningsstuer, hvor du får en dejlig seng, og når du har lyst, får du lidt at spise og drikke.

Vores opvågningssygeplejersker tager sig godt af dig på opvågningsstuen. Her vil du blive grundigt informeret om det videre forløb, få smertestillende medicin, ordineret af anæstesilægen, og blive passet godt på. Du vil enten være indlagt i 2-3 timer efter operationen og blive udskrevet samme dag. Det er hensigtsmæssigt at komme op og stå, så snart du kan, af hensyn til blodpropper. Ved de større indgreb vil du være indlagt natten over.

Hvorvidt du vil blive udskrevet samme dag eller bliver indlagt natten over, afhænger af operationens omfang, og det vil være noget, du aftaler med hospitalet inden operationen. Vi sender dig aldrig ud af døren, medmindre det er lægeligt forsvarligt – vores højeste prioritering er vores patienters sikkerhed. Dagen efter din operation vil vi ringe til dig og tjekke, at alt er, som det skal være.

1. Har jeg kvalme eller smerter efter operationen?

“Det er naturligt at have smerter efter en operation, men du bliver smertedækket efter operationen og får en smerteplan med hjem, så du har smertestillende medicin til den første tid efter operationen.

En del mennesker kan få kvalme og opkast i forbindelse med bedøvelse. Har du tidligere oplevet kvalme i forbindelse med fuld narkose, må du gerne informere os inden, så vi kan give dig noget kvalmestillende medicin inden bedøvelsen.

1. Hvordan med pårørende?

“Pårørende må gerne komme ind på opvågningsstuen, når du har fået lov til at vågne helt op efter operationen, og vores anæstesilæge og opvågningssygeplejerske har tilset dig. Denne foranstaltning er af sikkerhedsmæssige årsager.

1. Må jeg køre bil hjem?

“Nej, du skal have en pårørende til at hente dig og køre dig hjem, da bedøvelsesmidlerne godt kan være i kroppen mange timer efter bedøvelsen. Du er derfor ikke klar i hovedet til at køre bil.

Når du er blevet opereret, får du din kirurgs akutnummer, som du kan bruge indtil næste dag kl. 8.

Anæstesilæge Andrei Poukinski